====== O mapách a jejich nastavení ====== V a:Drake je možné použít tyto typy map: *UTM33 - systém kachlí vycházející z UTM (zóna 33), názvy kachlí jsou třeba 13_8078000_83c8000 apod. Používají mapy.cz. * Google - systém Google Maps, Open Street Map a řady dalších, používá SlippyMapTiles, názvy kachlí obsahují třeba x=8882&y=5505&z=14 * MapsForge - vektorové mapy založené na Open Streen Map {{ :user:img:map_type.jpg?240|}} {{ :user:img:maps_source.jpg?240|}} Při nastavování map je základem **zdroj mapy**, který určuje, jaký typ mapy z výše uvedeného seznamu bude použit. Dále je na této úrovni možné určit, zda se mapové kachle mají ukládat do databáze (jediný soubor - volba database) nebo jako jednotlivé soubory (volba filesystem). Typ mapy lze samozřejmě libovolně pojmenovat. Co je ta **vrstva mapy**? Jednoduše sada obrázků, které mapu tvoří. Vždy je třeba právě jedna základní vrstva, která tvoří základ, chcete-li pozadí, mapy. Nad ní může být jedna nebo více překryvných vrstev s dalšími informacemi, třeba turistickými značkami. To vše lze nastavit v konfiguraci mapy. Nakonec si a:Drake přidá ještě další vyšší vrstvy - vizualizaci prošlé stopy, ukazatel pozice a samozřejmě keše a waypointy. Vše dohromady pak vytvoří mapu, jak ji vidíte na displeji. Nastavení vrstev se mírně liší pro rastrové a vektorové mapy. ====Rastrové mapy==== **Režim vrstvy** určuje, jak se vrstva bude vykreslovat: * basic - je základní vrstva, může být zobrazena jen jedna, je "vespod" a neprůhledná * overlay - je překryvná vrstva, může jich být více (max. 3), kreslí se nad základní vrstvu a musí být půhledná, jinak by základní vrstvu překryla, typickým příkladem jsou turistické a cyklistické trasy na mapy.cz **Soubor/technický název** určuje název souboru resp. složky, kam se kachle ukládají. **URL** je šablona pro stažení kachlí z internetu ((pozor na autorská práva a licenční podmínky)), v šabloně je třeba použít značky {x}, {y} pro souřadnice a {z} pro zoom. Pro OSM je to tedy http://a.tile.openstreetmap.org/{z}/{x}/{y}.png Pokud má mapový server více subdomén, lze použít značku {s} a v dalším poli vyplnit použitelné znaky, například http://{s}.tile.osm.org/{z}/{x}/{y}.png a znaky subdomény abc ====Vektorové mapy==== Vybereme soubor s mapou, musí mít příponu .map, pokud chceme, můžeme zvolit i téma mapy (.map.xml), které určuje, jak se mapa vykreslí. ===== Jak založit novou mapu ===== Prvním krokem je rozhodnout se, jaký typ mapy chceme nadefinovat a založit nový zdroj mapy. V bloku **Zdroj mapy** ťukneme na tlačítko **Nový**, vybereme typ mapy a zadáme vhodný název. Jako úložiště doporučujeme nechat výchozí nastavení, tj. database. Vrátíme se zpět. Editor nastavení map založí nový typ mapy a zároveň automaticky i první nepojmenovanou vrstvu, kterou hned upravíme. Opět zvolíme vhodný název a pomocí posuvníků nastavíme rozsah dostupných měřítek. Podle typu mapy zadáme i zbylé parametry a opět se vrátíme zpět. Pomocí tlačítka **Nová** můžeme založit další vrstvy, např. vedle základní mapy ještě ortofotomapy. Po změně nastavení je třeba tlačítkem uložit nový konfigurační soubor. Pokud z editoru jen odejdeme tlačítkem zpět, provedené změny se ztratí. POZOR! Při změně nastavení map může dojít ke ztrátě nebo změně uložených rychlých přepínání. Ta bude nutné zkontrolovat a případně opravit.